ایربگ خودرو | چاشنی انفجاری یا محافظ انسان

ایربگ خودرو | چاشنی انفجاری یا محافظ انسان

از سال 1987 تا 2021 میلادی، تاکنون افراد بسیاری از طریق ایربگ خودرو (کیسه هوا خودرو) نجات یافتند؛ درباره مزایای ایمنی ایربگ های جلو و جانبی و دلیل استفاده از کمربند ایمنی و همچنین چالش هایی که در موارد متعددی با عملکرد ناقص این محصول که منجر به خسارت و صدمه به سرنشینان خودرو شده است، در این مقاله برای شما صحبت خواهیم کرد.

 

ایربگ خودرو،چاشنی انفجاری یا محافظ انسان!

 

ایربگ خودرو (کیسه هوا) چیست؟

ایربگ ها (کیسه های هوا) محافظ تکمیلی هستند و طوری طراحی شده اند که در ترکیب با کمربند ایمنی بهترین عملکرد را داشته باشند. ایربگ های جلو و جانبی عموماً برای استفاده در تصادفات متوسط و شدید طراحی شده اند و ممکن است حتی در یک تصادف جزئی نیز استفاده شوند.

کیسه هوا احتمال برخورد بالاتنه یا سر شما به داخل خودرو را در هنگام تصادف کاهش می دهد. برای جلوگیری از کاهش صدمات ناشی از برخورد کیسه هوا مطمئن شوید که درست نشسته اید و به خاطر داشته باشید کیسه های هوا طوری طراحی شده اند که با کمربند ایمنی کار می کنند ، نه اینکه آنها را جایگزین کنند.

 

ایربگ های ناحیه جلویی خودرو از سال 1998 در همه خودروهای سواری و از سال 1999 در همه وانت ها و ون ها به عنوان تجهیزات استاندارد شناخته شد.

 

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، کیسه های هوا طوری طراحی شده اند که با کمربند ایمنی کار می کنند، نه اینکه آنها را جایگزین کنند. و کودکان زیر 13 سال باید در صندلی عقب بنشینند.

وسایل نقلیه را می توان به ایربگ های جلو و جانبی (SAB) مجهز کرد. ایربگ های جلو از سال 1998 در همه خودروهای سواری و در همه SUV ها ، وانت ها و ون ها از سال 1999 به عنوان تجهیزات استاندارد شناخته می شوند. SAB ها به عنوان تجهیزات استاندارد یا اختیاری در بسیاری از خودروهای سواری جدید ارائه می شوند.

نحوه عملکرد ایربگ ( کیسه هوا )

به طور کلی ، هنگامی که یک تصادف متوسط تا شدید رخ می دهد ، یک سیگنال از واحد کنترل الکترونیکی سیستم ایربگ به یک بادکننده درون ماژول ایربگ ارسال می شود. یک احتراق کننده در با کننده یک واکنش شیمیایی را ایجاد می کند که یک گاز بی ضرر تولید می کند و کیسه هوا را در یک چشم بر هم زدن – یا کمتر از 1/20 ثانیه – متورم می کند.

از آنجا که کیسه های هوا بسیار سریع باز می شوند ، اگر راننده یا مسافر هنگام شروع به کار، بسیار نزدیک یا در تماس مستقیم با ایربگ قرار گیرند ، ممکن است صدمات جدی یا گاهی کشنده رخ دهد.

 

مقاله پیشنهادی و مفید : تاریخچه چرخ خودرو

 

ایربگ های جانبی خودرو(کیسه های هوای جانبی)

ایربگ های جانبی(کیسه های هوای جانبی) خودرو با سرعت بیشتری منبسط می شوند زیرا فاصله کمتری بین راننده یا سرنشینان و اشیاء برخورد کننده وجود دارد؛ اعم از :

  • فضای داخلی خودرو
  • وسیله نقلیه دیگر
  • درخت یا تیر

 

ایربگ های جلوی خودرو(کیسه های هوای جلویی)

نشستن در فاصله استاندارد تا حد امکان از فرمان یا داشبورد و استفاده از کمربند ایمنی به رانندگان و سرنشینان کمک می کند تا بیش از حد به کیسه هوای جلو نزدیک نباشند تا در صورت وارد آمدن ضربه به خودرو و فعال شدن ایربگ، ضربه انفجاری به سرنشینان وارد نگردد.

در اکثر خودرو های کشور چین موجود در کشور ایران همانند انواع خودروهای ام وی ام، از دو ایربگ جلو استفاده شده است که در صورت وارد آمدن ضربه و فعال شدن آن ، پوسته داشبورد و غربیلک فرمان دچار آسیب خواهد شد.

در هر صورت علی رغم آسیب هایی جزئی که ایربگ خودرو به دیگر اجزای ماشین یا گاهاً انسان وارد می کند، برآورد کلی کارشناسان خودرو بر این است که مزایای آن از معایبش بیشتر است و شرکت های خودروسازی در استانداردهای جدید حوزه خودرو، ملزم به رعایت شیوه نامه های مربوط به ایربگ یا کیسه هوای خودرو در جهت حفظ جان و کاهش آسیب به انسان هستند.

در صورت بروز تصادف و استفاده از ایربگ خودرو ،در جهت به حداقل رساندن آسیب های احتمالی، حتما این قطعه مهم را از نمایندگی های مجاز خودرو خریداری نمایید.

چاشنی استفاده شده و همچنین آلیاژ این قطعات بسیار مهم می‌باشد که در صورت عدم اعمال استانداردهای مجاز و قانونی در این قطعه، نه تنها باعث حفظ جان نخواهد شد بلکه صدمات شدیدی به خودرو و سلامتی راننده زده خواهد شد.

 

برای مطالعه بیشتر مقالات حوزه خودرو ، به بخش مجله خودرو کارنوگن ، سر بزنید و از بروزترین اطلاعات و دستاوردهای خودرویی در جهان مطلع شوید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

کارنوگن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *