تاریخچه چرخ خودرو

تاریخچه چرخ خودرو

تاریخچه تکامل چرخ خودرو

تاریخچه چرخ خودرو

یکی از قطعاتی که در صنعت خودرو سازی روز به روز در حال پیشرفت و تنوع است رینگ چرخ خودرو می‌باشد که به طور کامل در مقاله «تاریخچه چرخ خودرو» ، میزان رشد و تاثیر این قطعه را در صنعت خودرو سازی و انواع ماشین آلات سنگین و سبک شرح خواهیم داد.

 

تاریخچه تکامل رینگ و چرخ خودرو

اگر شما بتوانید یک چوب را چرخ بنامید ، تاریخچه آنها تا دوران پارینه سنگی (عصر حجر) برمی گردد؛ زمانی که انسان فهمید که اجسام بزرگ و سنگین در صورت غلتیدن بر روی چوب ها راحت تر حرکت می کنند؛ به گواه تاریخ اولین چرخ واقعی احتمالاً چرخ سفالگری بوده که حدود 3500 سال قبل از میلاد مسیح قدمت دارد و اولین چرخ ساخته شده برای حمل و نقل احتمالاً چرخ ارابه ی بین النهرین است که آن هم حدود 3200 سال قبل از میلاد قدمت دارد.

استفاده از چوب برای ساخت چرخ در عصر باستان

مصریان باستان اولین چرخ متراکم را ساختند و یونانیان با اختراع چرخ H-type با تیرآهن آن را یک قدم جلوتر بردند. سلت ها در حدود 1000 سال قبل از میلاد مجهز به رینگ های آهنی در اطراف چرخ ها بودند و چرخ ها با استفاده های مختلف از مربیان ، واگن ها و گاری ها در حال رشد و تغییر بودند ، اما طراحی کلی آن برای صدها سال تقریباً یکسان باقی مانده بود.

 

استفاده-از چرخ در واگن و گاری

 

چرخ های اولیه خودرو

اکثر مورخان خودرو موافقند که چرخهای خودروی مدرن اولین بار در سال 1885 ، زمانی که کارل بنز چرخهایی را برای بنز پتنت موتور واگن ایجاد کرد ، ظاهر شدند و تاریخچه چرخ خودرو به صورت صنعتی از این زمان شکل گرفته است؛ آن وسیله نقلیه سه چرخ از چرخ های سیم دار و لاستیک های سخت لاستیکی استفاده می کرد که شباهت زیادی به چرخ های دوچرخه داشت.

طی سالهای بعد ، هنگامی که برادران میشلن شروع به استفاده از لاستیک برای اتومبیل کردند ، لاستیک ها بهبود یافتند و سپس BF گودریچ کربن را به لاستیک اضافه کرد تا عمر لاستیک خودرو را افزایش دهد.

 

ظهور اولین چرخ های مدرن توسط بنز

 

 

در سال 1924 ، سازندگان چرخ از فولاد نورد و مهر برای ساخت چرخ های دیسکی فولادی استفاده کردند. این چرخ ها سنگین بودند اما تولید و تعمیر آنها آسان بود. وقتی فورد مدل-تی بیرون آمد ، از چرخ توپخانه های چوبی استفاده کرد. فورد برای مدلهای 1926 و 1927 این چرخها را به چرخهای مته فولادی جوش داده شده تغییر داد. لاستیک های سفید بدون کربن برای این چرخ ها فقط حدود 2000 مایل(۳۲هزار کیلومتر) دوام داشتند و اغلب قبل از اینکه نیاز به تعمیر داشته باشند فقط حدود 48 کیلومتر طی می کردند. این لاستیک ها دارای لوله بودند و به راحتی سوراخ می شدند که گاهی از رینگ های آنها خارج می شد.

 

تاریخچه تکامل چرخ خودرو در سال 1934 ادامه یافت ، زمانی که رینگ های فولادی در مرکز قطره ، جایی که وسط چرخ پایین تر از لبه ها بود، بیرون آمدند. این طراحی که طراحی مرکز قطره ای گفته می شد، باعث آسان شدن نصب لاستیک شده بود.

 

قدمت چرخ های آلومینیومی قدیمی تر از تصور شما هستند؛ خودروهای اسپرت خیلی زود از چرخ های آلومینیومی استفاده می کردند. بوگاتی تایپ 35 در سال 1924 دارای چرخهای آلومینیومی بود. وزن کم آنها باعث چرخش سریعتر چرخها و آلومینیوم در دفع گرما باعث ترمز بهتر شد. از سال 1955 تا 1958 ، کادیلاک چرخ های ترکیبی از فولاد-آلومینیوم را ارائه می داد که دارای پره های آلومینیومی تلطیف شده با ریز پرچ شده به لبه فولادی است. اینها معمولاً کروم اندود می شدند ، اما در سال 1956 کادیلاک کاملاً تمام شد و برای الدورادو یک پوشش آنودایز طلا ارائه داد.

 

تکامل تاریخچه چرخ خودرو در دهه های 50 و 60 شتاب گرفت ، زیرا خودروهای عملکردی و اتومبیلرانی همچنان از آلیاژهای آلومینیوم و منیزیم برای چرخ ها استفاده می کردند؛ آلفارومئو در سال 1965 چرخهای آلیاژی را بر روی GTA خود به بازار عرضه کرد و فورد موستانگ GT350 را با گزینه ای برای چرخهای پنج پره Shelby / Cragar ساخته شده از آلومینیوم ریخته شده با لبه کروم رنگ معرفی کرد. اینها هنوز به لبه فولادی جوش داده شده بودند ، اما در سال 1966 فورد یک چرخ ده پره آلومینیومی ریخته گری یک تکه را در دسترس قرار داد.

چرخ های آلیاژی آلومینیوم منیزیم (یا چرخهای “mag”) ساخته شده توسط هالیبرند از دهه 50 به چرخ انتخابی برای اتومبیلرانی تبدیل شد و پس از مدتی به مشخصات خودروهای جاده ای شلبی تبدیل شد.

 

در سال 1960 ، پونتیاک با استفاده از یک چرخ با یک مرکز آلومینیومی پرچ شده به یک لبه فولادی با مهره های کروم شده ، از مدل های Panhard و Cadillac پیروی کرد. این چرخ ها مجبور بودند از آداپتور تهیه شده توسط سازنده استفاده کنند تا بتوانند ماشین های متعادل کننده چرخ روز را نصب کنند. این چرخ ها همچنین دارای یک درپوش مرکزی بزرگ بود که روی درپوش ها را می پوشاند. Pontiac این چرخهای پر زرق و برق را از سال 1968 در دسترس قرار داد. آنها گران بودند و اکنون نادر بوده و مورد توجه جمع کنندگان خودرو قرار می گیرند.

پورشه در سال 1966 وارد دنیای چرخ های آلیاژی شد. پورشه سالها در نسخه های مختلف به استفاده از چرخ های آلیاژی در 911 ادامه داد و همچنین آنها را در مدل های 912 ، 914 ، 916 و 944 خود مستقر کرد. سازندگان اتومبیل های لوکس و پرقدرت از دهه 60 به بعد به استفاده از چرخ های آلیاژی ادامه دادند.

 

در اوایل دهه 1970 ، سیتروئن حتی با یک چرخ رزین تقویت شده از فولاد به بازار آمد. یک سیتروئن SM با استفاده از این چرخ های رزین برنده رالی مراکش در سال 1971 شد؛ فراری در سال 1964 اولین چرخ آلیاژ خود را که یک نسخه منیزیم برای نسخه های جاده ای 275 GTB خود بود ، به بازار عرضه کرد. در همان سال ، شورولت یک مدل کوروت با چرخ های قفل مرکزی آلومینیومی Kelsey-Hayes را معرفی کرد ، که Chevy در 1967 با پیچ و مهره جایگزین کرد.

 

چرخ های خودرو در دهه 90 بزرگتر شدند ، اندازه های استاندارد چرخ خودرو از 15 اینچ به بیش از 17 اینچ افزایش یافت ، و حتی در سال 1998 به 22 اینچ رسید.

 

بررسی چرخ های امروزی خودروهای جهان

امروزه طراحی های آینده نگرانه ی چرخ ها شامل “tweel” است که یک چرخ بدون هوا و پنوماتیک است و در حال حاضر فقط برای وسایل نقلیه ساخت و ساز کند استفاده می گردد. “تویل” که توسط میشلن ساخته شده است ، دارای مشکلات جدی لرزش بیش از سرعت ۵۰ مایل (۸۰کیلومتر ) در ساعت است ، که تا زمانی که پیشرفت ها نتوانند مسئله لرزش را حل کنند ، بعید به نظر می رسد برای استفاده از جاده استفاده شود.

چرخهای موسوم به “فعال” که توسط میشلن نیز ساخته شده است ، تمام قسمتهای اصلی خودرو ، حتی موتور را درون چرخهای خود قرار می دهند. چرخ های فعال فقط مخصوص خودروهای برقی است؛ احتمال اینکه به زودی سوار بر “چرخ فعال” شوید ، وجود دارد.

در این بین ، چرخ های فولادی یا آلیاژی شما به خوبی از نقطه A به نقطه B می رسند؛ طراحی های فعلی چرخ خودرو هنوز در اثر لبه های حاشیه ای ، چاله ها ، جاده های ناهموار و برخورد ، حتی اگر محکم و قابل اعتماد باشند نیز آسیب پذیرند. شاید لازم باشد چرخ های خود را تعویض کنید تا ماشین شما با هندلینگ خوب و بازده سوخت سالم کار کند. WheelerShip چرخ های جایگزین با کیفیتی را برای بسیاری از مدل ها ، از چرخ های هوندا Civic گرفته تا چرخ های BMW و Jaguars ارائه می دهد.

 

بررسی و انتخاب چرخ های آلیاژی و چرخ های استیل خودرو

 

رینگ آلیاژی و رینگ استیل

انتخاب چرخ مناسب برای وسیله نقلیه بسیار مهم است. وقتی صحبت از آن می شود دو نوع چرخ برای انتخاب وجود دارد:

  • چرخ های آلیاژی(یا رینگ های آلیاژی)
  • و چرخ های استیل (یا رینگ های استیل)

 

هر کدام از انواع چرخ ها ، مزایا و معایبی از نظر قیمت ، عملکرد و غیره دارند. که در پایان مقاله «تاریخچه چرخ خودرو» به جوانب مثبت و منفی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

 

بررسی ، مزایا و معایب استفاده از رینگ های آلیاژی در خودرو

 

اگر به دنبال چرخ هایی سبک و با عملکرد سریع هستید ، خرید چرخ های آلیاژی راهی است که باید طی کنید. چرخ های آلیاژی بیشتر از چرخ های فولادی برای چشم جذاب هستند و به طور کلی عملکرد بهتری از چرخ های فولادی دارند.
چرخ های آلیاژی متنوعی برای انتخاب وجود دارد زیرا در بسیاری از طرح های مختلف قرار گرفته اند. چرخ های آلیاژی نسبت به نمونه های فولادی خود ، گزینه های سفارشی سازی بیشتری دارند و از فرم های پیشرفته تری برای اتمام استفاده می کنند.
چرخ های آلیاژی بسیار سبک تر از چرخ های فولادی هستند که به آنها اجازه می دهد در بیشتر شرایط با عملکرد بالاتر کار کنند. مصرف سوخت یک مزیت بزرگ چرخ های آلیاژی به ویژه در شهر است؛ با داشتن قاب سبک تر در چرخ های آلیاژی ، فشار کمتری به سیستم تعلیق ماشین شما وارد می شود. همچنین این امکان را برای شتاب سریعتر فراهم می کند.
عیب اصلی چرخ های آلیاژی، دوام آنها است. چرخ های آلیاژی راحت تر از چرخ های فولادی خم می شوند و حتی ترک می خورند. زیبایی ظاهری چرخ های آلیاژی نیز تهدید می شود زیرا آنها به راحتی در معرض آسیب های آرایشی قرار می گیرند.
چرخ های آلیاژی امروزه چرخ های استانداردی هستند که برای اکثر اتومبیل ها برای عملکرد بالا و جذابیت بیشتر  استفاده می شود. گرچه قیمت آنها از چرخهای فولادی گرانتر است ، اکثر چرخهای OEM موجود در بازار چرخهای آلیاژی هستند. این امر امکان انتخاب بیشتر و گزینه های بیشتر را فراهم می کند.

 

بررسی ، مزایا و معایب استفاده از رینگ های فولادی در خودرو

برای رانندگانی که به دنبال گزینه ای با دوام و با قیمت مناسبتر هستند ، چرخ های فولادی گزینه مطلوبی برای انتخاب به حساب می آیند. چرخ های فولادی به طور قابل توجهی از چرخ های آلیاژی قوی تر هستند و آنها را به گزینه ای ایده آل برای استفاده در زمستان و خودروهای قدرتمند تر تبدیل می کند.
برخلاف چرخ های آلیاژی ، دوام ، یک مزیت عمده در مورد چرخ های فولادی است. شکستن یک چرخ فولادی تقریباً غیرممکن است و خم شدن یک چرخ فولادی به نیروی فوق العاده ای نیاز دارد. تا زمانی که لایه رنگ را روی چرخ خود در صورت لزوم حفظ کنید ، چرخ های فولادی شما زنگ نمی زند.

آسیب های آرایشی معمولاً در رینگ های استیل مسئله ای نیست زیرا به طور طبیعی خشن و سخت به نظر می رسند. این امر همچنین تعمیر چرخ فولادی خم شده را آسان تر می کند زیرا ترس از آسیب رساندن به ظاهر وجود ندارد. با استفاده از ابزارهایی مانند چکش می توانید چرخ استیل خم شده خود را به راحتی به حالت قبل برگردانید.

از دیگر مزایای چرخ های فولادی قیمت مناسب آن است. اگر نیازی به تعویض چرخ فولادی شما باشد ، هزینه آن در مقایسه با جایگزینی آلیاژ ارزان خواهد بود. گزینه های کمتری در مقایسه با انتخاب ارائه شده توسط چرخ های آلیاژی ارائه می شود ، اما چرخ های فولادی به طور کلی از نظر زیبایی ظاهری آنچنان تعریفی نسیتند. با این حال ، روکش چرخ ها در چندین مدل موجود است تا در صورت تمایل ، ظاهر خودروی شما را بهبود بخشد.

“وزن بدون برش” اضافی ایجاد شده از چرخ های فولادی می تواند مرکز ثقل وسیله نقلیه شما را کاهش دهد. این وزن اضافی می تواند چابکی و سرعت خودرو را کاهش دهد. این امر همچنین می تواند به سیستم تعلیق و سایر قطعات وسیله نقلیه شما فشار وارد کند.

وزن اضافی چرخ های فولادی در ماه های زمستان یک مزیت است. اصطکاک اضافی باعث می شود وسیله نقلیه شما روی یخ و برف بلغزد. به همین دلیل و به منظور حفظ چرخ های آلیاژی خود در بهترین حالت ممکن ، بسیاری از دارندگان با بد شدن هوا خارج به چرخ های فولادی روی خواهند آورد.

 

امیدواریم که مطلبی آموزنده ، مفید و کاربردی در اختیار شما دانش پژوهان عزیز قرار داشته باشیم ؛ لطفا در جهت بهبود کیفیت محتوای مجله اختصاصی خودرو کارنوگن  ، ما را یاری کرده و نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه ها در ذیل بفرمایید.

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

کارنوگن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *